Uke 2 – På’n igjen!
Ny uke, nytt program og nye utfordringer.
Etter en avslappende og hyggelig helg startet uke nummer 2 kl 08:30 med undervisning om helse og livsstil. Selv om halvparten av gruppa har medfødt hjertefeil er dette med sunn livsstil viktig for oss også. Det er jo ikke sånn at vi er immune mot andre sykdommer selv om vi har en hjertefeil, og en livsstilsykdom på toppen vil ikke akkurat gjøre det så mye bedre…. Informativ og bra undervisning av sykepleier Nina om viktigheten av bl.a. hverdagsaktivitet, trening, riktig matinntak og hva høyt blodtrykk gjør med kroppen.
Så var det klart for ukas høydepunkt: intervalltrening i bakke. Vi gikk opp til en lang bakke som ligger ovenfor klinikken og hadde noen oppvarmingsrunder på flat vei før ”alvoret” startet; oppover bakken så raskt og langt man klarte på 4 minutter for så å snu og gå ned igjen på 3 minutter. Når så 3 minutter hadde gått startet vi på nye 4 minutter oppover, og dette ble gjentatt 4 ganger. Utrolig slitsomt, men også kjempeartig. Jeg kom kortere opp i bakken denne gangen enn jeg gjorde sist jeg var her, og kjente at jeg syntes det var litt kjipt – man har jo ikke lyst til å bli i dårligere form. Heldigvis kom jeg så på at det i dag var fuktig tåkeluft og 4 kuldegrader, is og snø til motsetning av sist da det var nydelig vårvær, bar vei og ingen brodder. Jeg satser på at det var disse ytre omstendighetene og ikke min form som var utslagsgivende…
Etter en varm, god dusj var det deilig lunsj før styrketrening med strikk i gymsalen. Dette er en form for trening som jeg har brukt mye etter jeg ble presentert for det første gang her på Feiring. Man får trent hele kroppen kun ved hjelp av et strikk, og det er jo helt genialt!
Dagen ble avsluttet med time 2 om hjertevennlig kosthold. I dag var det mye snakk om viktigheten av kostfiber og hvordan man bør spise for å få i seg nok av det.
Aspargessuppe og ovnsbakt torsk med sitronsaus til middag smakte herlig 🙂 I morgen står blant annet «trening surprise» på programmet, så da er det bare å vente i spenning på hva det er.